The Baldacchino in St. Peter’s Basilica
Italian Version below*
Gian Lorenzo Bernini was only 25 years old when was commissioned by Pope Urban VIII Barberini to him to make the canopy (baldacchino) in St. Peter’s Basilica.
This was the first major public commission for the young artist who had already demonstrated his skill as a sculptor.
In San Pietro, however, it interfaced with something new; he was asked to show a double mastery, sculptor, and architect at the same time. The work was not intended to be simple: the future Baldacchino, first of all, had to dialogue with Michelangelo’s dome, had to become the fulcrum of a place symbol of Christianity and be of considerable size.
The entire square-plan structure rests on 4 marble bases located at the four corners and touches the 29 meters. Despite its imposing being, it fascinates pilgrims from all over the world for its paradoxical lightness.
In June 1629 the four columns (11 meters high) in gilded bronze were raised which recalled the very ancient twisted columns of the old St. Peter’s Basilica, according to tradition, from the Temple of Solomon in Jerusalem. The Bernini columns are crossed by bronze naturalistic elements: laurel branches and bees, reference to the coat of arms of the Barberini family.
The second passage faced by Bernini was the coverage of the Baldacchino. The sources say that Bernini wanted to place a large bronze statue of the Risen Christ on the top, but that he then decided for the solution we see today or a sort of crown inhabited by angels and palm branches.
On 29 June 1633, the Baldacchino was inaugurated. From that moment the artistic career of Gian Lorenzo Bernini in Rome was only downhill and increasingly rich in “clamor”: from San Longino to the monument of Urban VIII, passing through the Ecstasy of Santa Teresa Della Cappella Cornaro, ending with the Colonnade di San Pietro, just to cite a few examples.
Perhaps not everyone knows that … Part of the bronze for the construction of the canopy was “stripped” from the Pantheon and this outrage gave rise to the famous Easter Monday. “Quod non fecerunt Barbari, fecerunt Barberini”.
InfoSite: St. Peter’s Basilica – Reachable with the Metro Line A, Ottaviano stop
All rights reserved*
Gian Lorenzo Bernini aveva solo 25 anni quando dal Papa Urbano VIII Barberini ebbe l’incarico di realizzare il Baldacchino nella Basilica di San Pietro.
Era questa la prima grande commissione pubblica per il giovane artista che aveva già dimostrato la sua bravura come scultore.
In San Pietro, però, si interfacciava con qualcosa di nuovo; gli era richiesto di mostrare una duplice maestrìa, scultore ed architetto nello stesso tempo. L’opera si prospettava di non semplice realizzazione: il futuro Baldacchino, doveva innanzitutto dialogare con la cupola michelangiolesca, doveva divenire il fulcro di un luogo simbolo della cristianità ed essere di notevoli dimensioni.
L’intera struttura a pianta quadrata poggia su 4 basamenti in marmo posti ai quattro angoli e sfiora i 29 metri… nonostante il suo essere imponente, affascina i pellegrini di tutto il mondo per la sua paradossale leggerezza.
Nel Giugno del 1629 vennero innalzate le quattro colonne (sono alte ben 11 metri) in bronzo dorato che richiamavano le antichissime colonne tortili della vecchia Basilica di San Pietro, provenienti, secondo tradizione, dal Tempio di Salomone a Gerusalemme. Le colonne berniniane sono attraversate da elementi naturalistici bronzei: i tralci di lauro e dalle Api, riferimento allo stemma della famiglia Barberini.
Il secondo passaggio affrontato da Bernini fu la copertura del Baldacchino. Le fonti raccontano che Bernini volesse collocare sulla sommità una grande statua bronzea di Cristo Risorto, ma che poi avesse deciso per la soluzione che oggi vediamo, ovvero una sorta di corona abitata da angeli e da rami di palma.
Il 29 Giugno 1633 il Baldacchino venne inaugurato. Da quel momento la carriera artistica di Gian Lorenzo Bernini a Roma fu solo in discesa e sempre più ricca di “clamore”: dal San Longino al monumento di Urbano VIII, passando per l’Estasi di Santa Teresa della Cappella Cornaro, concludendo con il Colonnato di San Pietro, solo per citare alcuni esempi.
Forse non tutti sanno che… Parte del bronzo per la realizzazione del Baldacchino fu “spoliato” dal Pantheon e questo oltraggio diede vita alla celebre pasquinata.. “Quod non fecerunt Barbari, fecerunt Barberini”.
InfoSite: Basilica di San Pietro – Raggiungibile con la Linea A della Metropolitana, fermata Ottaviano
Sostieni la #culturachevince, aiuta la condivisione.